De laatste 2 weken in het mooie Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marleen Feliksik - WaarBenJij.nu De laatste 2 weken in het mooie Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marleen Feliksik - WaarBenJij.nu

De laatste 2 weken in het mooie Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Marleen

13 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia ora! Hallo in het Maori en het heeft nog meer betekenissen. Ik heb al redelijk veel geleerd over de cultuur en ik ben pas halverwege mn reis.
Het heeft de hele dag geregend onze eerste vrije dag in Queenstown. Daarom hebben we eigenlijk niks gedaan die dag. We waren allemaal behoorlijk lui en ik was een beetje down van het niks doen en veel in de bus zitten. In de avond heb ik gekaart met 2 Engelse, Dan en Aimee, die ook in mijn bus zaten. De volgende ochtend, mijn 3e dag, vertrok Desiree heel vroeg richting milford sound en was pas in de avond terug. Annika vertrok moest de bus hebben van 9 uur naar Lake Tekapo en Terri begon om half 10 aan the Deep South. Dus ik was een hele dag alleen en moest mezelf maar vermaken. Rustig mn tas opnieuw ingepakt en als lunch een fergburger gehaald. Ze zeggen dat het de lekkerste burger van nieuw zeeland is en die naam is niet onterecht. Ik heb eerst een kwartier in de rij gestaan om te bestellen en daarna nog bijna een half uur gewacht tot hij eindelijk klaar was maar het was het wachten zeker waard! Verder heb ik nog een rondje gelopen door het park en langs het meer en daarna film gekeken met Dan en Aimee. Hot fuzz... blijkbaar een echte Engelse film maar ik vond het maar vreemd. Toen Desiree eindelijk terug was zijn we nog even de sauna gegaan (jaja, ik in de sauna. Gratis en met bikini) en hier hebben we een Schot en een Australiër leren kennen die ook in onze bus zat! Wat een gezelligheid. Na de sauna zijn Desiree en ik het meer ingesprongen wat 2 minuten lopen is vanaf het hostel. Niet nadenken maar gewoon rennen. Man, wat was dat koud. Maar wel lekker! Snel een warme douche genomen in onze kamer en het laatste uur van Lord of the Rings gekeken. Tja, je moet wat he. Na 3 dagen Queenstown was het weer tijd om verder te gaan. Wat ik niet heel erg vond want het was goed koud geworden.

Lake Tekapo was de volgende overnachting. Ergens midden in de bergen waar het ijskoud was en niks te doen was behalve wandelingen (dat kan je hier overal doen) en hot pools met gratis sauna en stoombad! Na het eten zijn we daar heen gegaan tot 9 uur en in de avond hebben we weer gekaart met onze nieuwe vrienden! Ook kon je er heel goed sterren kijken alleen was het ten eerste heel erg koud en ten tweede was de maan zo fel dat je wel wat sterren zag maar niet heel veel. Dus na een paar minuten zijn we weer naar binnen gegaan.

Ondanks de kou heb ik toch wel heel lekker geslapen. We moesten er weer vroeg uit want het was nog even rijden naar Christchurch. In 2010 en 2011 is hier een grote aardbeving geweest waardoor de halve stad in puin lag en ze zijn nog steeds aan het opbouwen en repareren van alle leidingen, riolering en huizen enzo. Dus hier heb ik 1 nachtje doorgebracht. Het was Desiree haar laatste dag en die wilde ze doorbrengen met domino's pizza en wijn! So be it. Eerst zijn we naar de supermarkt gelopen (20 minuten) omdat ik nog boodschappen moest doen. Daarna gingen we opzoek naar een domino's. Natuurlijk hadden we niet opgezocht waar die zat toen we wifi hadden dus hadden we het maar gevraagd. Zo verweg dat het niet volgens Google Maps... dus we gingen lopen en lopen en lopen. We besloten om het nog maar een keer te vragen aan iemand onderweg. Meneer wist er wel een maar die zat "miles away". Fijn... ach, goed voor de beweging dacht ik maar. Maar deze hele aardige meneer vroeg of we een lift wilde. Super handig natuurlijk! We waren samen dus we deden het maar. Hij reed eerst naar de domino's waarvan ik dacht dat hij zat maar die was gesloten vanwege de aardbeving.... dus we reden naar de volgende. We deden onze bestelling ($5 take away) en we gingen maar zitten. Wat een stelletje ongecoördineerde mensen daar. Totaal niet klantvriendelijk en ze zagen eruit alsof ze heel erg zin hadden in hun werk... kon geen glimlach vanaf. Na een kwartiertje waren de pizza's klaar en toen kon de volgende tocht beginnen. Terug naar het hostel. Maarja, waar zat die ookal weer? Geen idee hoe de straat heet natuurlijk en het enige wat we wisten is dat het bij de botanic gardens in de buurt zat. Dus we gingen vragen waar die zat. Na een half uur te hebben gelopen hadden we iemand gevonden met een telefoon die het voor ons kon opzoeken. We waren dichtbij! Uiteindelijk waren we na 40 minuten weer terug in het hostel. De pizza's waren natuurlijk koud maar we hadden gelukkig een oven dus even opwarmen en smullen maar! Daarna hebben we stiekem een fles bubbeltjes wijn leeg gedronken en een gezichtmaskertje opgehad. Om toch nog even te gaan socializen zijn we naar een common room gegaan om tv te kijken. The bourne identity was op tv. We hebben hem niet afgezien omdat we bijna in slaap vielen op de slaapzak. Dus dan maar naar bed.

04:30. Desiree werd opgehaald door de shuttle om haar laatste week in Bali door te brengen voor ze weer naar Nederland gaat. Afscheid genomen en weer gaan slapen. Dat was het dan. Ik was weer alleen. In de bus zaten Dan en Aimee achter me dus helemaal alleen was ik gelukkig niet. Er zat niemand naast me wat eigenlijk wel goed uitkwam. Je kan toch breder gaan zitten als je 2 stoelen voor jezelf hebt. Op naar Kaikoura! Klein stadje maar je kan hier allemaal leuke dingen doen. Met dolfijnen zwemmen en walvissen kijken. Ook kan je zeehonden van dichtbij bekijken en in het wild! Nog gratis ook. Zeehonden zijn wel heel vredig als je ze maar niet aanraakt, te dichtbij komt of tussen hen en de zee loopt. Dan kunnen ze aanvallen en ze zijn sneller dan je denkt. Mooie foto's gemaakt en op maar het hostel. Ik heb hier wel 3 films gekeken. Weer ergens in de middle of nowhere en we hadden zowaar gratis wifi! Wifi die het niet deed omdat de server het aantal mensen niet aankon. Dus filmpjes kijken en gekaart natuurlijk. Uiteindelijk heerlijk geslapen en toch nog een paar keer geprikt door iets. We hoefden pas om 9 uur te vertrekken de volgende dag naar Wellington. Het was een aardig eindje rijden maar we hadden de ferry pas van 13:15. Om 12:00 kwamen we aan bij de haven. Tassen inchecken, kaartje krijgen van de chauffeur en de boot op. 3.5 uur op zee. Op een ruige zee. Na 2 uur was iedereen er behoorlijk klaar mee en iedereen voelde zich niet helemaal lekker meer. Ik heb mn hoofd neergelegd op een tafel en ben blijkbaar in slaap gevallen want ineens stonden we stil in de haven in Wellington.

Eindelijk weer op het noorder eiland. Hopelijk wordt het dan ook wat warmer weer. Er was een rugby leage genaamd "the 7s" aan de gang dus het was feest. Iedereen was verkleed alsof het carnaval was. We zijn met een groepje gaan stappen in de bar onder het hostel, goedkope drankjes en redelijk goede muziek. We hebben het nog ergens ander geprobeerd maar daar was alles duur en saai. Onze groep was multicultureel geworden. We hadden: Schotland, Noorwegen, Australië, Engeland, Zwitserland, Zweden, Amerika en ik. Super gezellig! Aangezien ik weinig geld heb had ik ook nog minder meegenomen. Dat was eigenlijk een hele goede keus want de volgende dag moesten we om 8 uur paraat staan om te vertrekken. De meeste hadden aardig wat gedronken en zaten dus met een lekkere kater in de bus. Erg grappig om te zien. De rit naar Taupo was erg lang. Hier en daar hadden we een korte plaspauze en wat foto pauzes. In Taupo bleven sommige 2 nachten dus daar moest ik weer afscheid van nemen. In de avond was er een boozecruise maar die had ik op de heenweg al gedaan dus ik heb met Jordi geskyped en gechilled.

De dag daarna reden we rond 9 uur weg richting Auckland. We hadden weer een aantal stops en moesten wat mensen droppen in Rotorua die wilde blijven en haalde mensen weer op. Hier verloor ik de rest van groep. Dus de laatste 3 uur zat ik alleen in de bus naar Auckland. Gelukkig stond Charlotte op me te wachten voor het hostel! Na 5 maanden zijn we weer samen! Die dag een beetje door de stad gewandeld en eten gemaakt. Ik was best kapot van de busrit dus ik ben vroeg gaan slapen. Dinsdag zijn Charlotte en ik naar de skytower gegaan. Hier kan je 360° Auckland zien. Het was een beetje bewolkt en regenachtig maar toch hebben we nog veel kunnen zien. Verder kwam ik een bekende uit de bus tegen en later in de middag kwamen er weer 2 vrienden uit Rotorua aan! Een en al gezelligheid dus! Je kon je gratis inschrijven voor Killerpool en de prijs was $100 barbon. Dat is wel het proberen waard als je een beetje kan poolen. Onze Schot ging een poging wagen. En hij heeft nog gewonnen ook! Iedereen blij! We kregen een drankje van hem en uiteindelijk lagen we rond half 1 in bed.

Om kwart over 6 ging de wekker weer... om kwart over 7 vertrok de bus naar het noorden van het noorder eiland. Afscheid genomen van Charlotte en hop de bus weer in. Nog 3 daagjes en dan ist alweer klaar. In het meest noordelijke puntje kan je 2 verschillende zeeën bij elkaar zien komen. Omdat ik dacht dat het toch zat inbegrepen in mn pas vond ik het wel de moeite waard om te gaan. Zit ik in de bus en komt het inschrijfformulier langs voor dat punt (the cape) staat mijn buspas er niet op. Is dat even een grote tegenvaller! Maar dat punt is toch wel de reden waarom ik naar boven ben gegaan dus ik heb me maar ingeschreven. Omdat ik niet genoeg geld had moest ik pinnen. Dat moest in Paihia. Om te kunnen pinnen moest er geld op mn betaalrekening staan. Om dat te krijgen moest ik wifi hebben. Wat een drama en stress. Ik kon gelukkig een telefoon van iemand lenen met internet. Probleem opgelost! Dat dacht ik tenminste. Je krijgt natuurlijk een code om de opdracht te voltooien op je Nederlandse nummer. Weer stress want de bus stond te wachten op mij... Uiteindelijk is het gelukt en heb ik mn geld gekregen. En toen was de bus weg. NATUURLIJK! Goed begin dit. Na een paar minuten om me heen gekeken te hebben of ik niet toevallig een bekende zag kwam de bus gelukkig de hoek om rijden om me op te pikken. Lucky me! Aangekomen in het hostel slaap ik met 8 mensen op de kamer. Paihia is best een leuk stadje. Het is klein met zo'n 4500 inwoners. Je kan er vanalles goed zoals zwemmen met dolfijnen, heel veel wandelingen maken, gewoon op het strand liggen of een boottocht. We hebben wat films gekeken en gekaart tot de bbq klaar was. Heerlijk gegeten (de enige manier waarop ik nog een beetje vlees krijg) en 's avonds had ik nog een gratis drankje staan! Prima vermaakt met nieuwe mensen leren kennen en ik ben nog redelijk op tijd gaan slapen want ik moest er vroeg uit voor Cape Reinga.

Om kwart over 7 vertrok de bus naar Cape Reinga. Onderweg zijn we gestopt voor een regenwoud waar een pad is neer gelegd voor koningin Elizabeth 2 er nooit over heeft gelopen. We zijn over de 90 mile (eigenlijk is het 56 mile ofzo) beach gecrossed met de bus en we zijn gaan sandboarden! Dat is echt super leuk. De highlight of my day. Een zandduin oplopen met je bodyboard, liggen en glijden. Hard dat je gaat! Beetje sturen met je tenen en hopen dat je op tijd stopt voordat je ergens tegenaan knalt. Of je zet je voeten in het zand, dat kan ook. Ik ben 2x de duin opgelopen want dat was erg vermoeiend. Conditie gaat hard achteruit als je niks doet... Na het sandboarden was het tijd om naar de Cape te gaan. Daar zijn we 3 kwartier geweest en hier kan je de tasmaanse zee en stille oceaan samen zien komen. Het is minder goed te zien dan ik dacht maar 1 van de 2 is een stuk minder diep waardoor er golven omslaan midden in zee. Gek gezicht maar wel leuk. Hier hebben we gelunched op een ander strand en zijn we begonnen aan de terugreis. In de avond fish and chips gegeten want hier worden de beste fish and chips ter wereld gemaakt! Nou... Geef mij maar een Nederlands visje... Al met al was het een leuke dag maar een lange dag in de bus. En de wegen hier op dit stuk zijn ook niet geweldig dus je bent net een stuiterbal die door de bus vliegt. In de avond nog even in de hottub gezeten en omdat ik nogal hoofdpijn had gekregen van het geshake in bus, ben ik optijd naar bed gegaan.

Na zo'n 11 uur geslapen te hebben was het tijd om uit te checken. De bus vertrok pas om 14:15 dus ik had nog tijd zat. Rustig mn tas inpakken, ontbijten en een filmpje aan gezet. Zo kom je de ochtend wel door! Vanavond nog 1 nachtje in Auckland en morgenavond om 7 uur stijg ik op om weer naar Sydney te vliegen! NZ was geweldig! Ik hoor van iedereen dat ze net aan hun reis gaan beginnen en als ik nog een rondje kon doen had ik het gedaan. Helaas de centjes laten het niet toe. Ik ga 2 nachtjes in Sydney spenderen om vervolgens een bus te pakken richting Melbourne. De volgende blog komt weer wat sneller denk ik als ik weer in Australië ben.

  • 13 Februari 2015 - 11:54

    Mama:

    Kia ora marleen..

    heerlijk die sauna........en dan een koud bad ! Ja dat is lekker.......
    Heb ik ook gedaan in de woestijn: sandboarden, leuk he?
    Je krijgt vele kansen: " hoe leer ik om te gaan met stress." Succes !!
    Gaat helemaal goed komen.
    Nog veel plezier, schat !

  • 13 Februari 2015 - 20:07

    Papa:

    Nounou, dat was een heel relaas. In ieder geval iets om met Anne te delen. En nu zeker weer op zoek naar een baan? Al een idee? Ok. We wachten wel af... Kus, papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 03 Aug. 2014
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 16543

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 06 Juni 2015

Backpacken Down Under

Landen bezocht: