Het laatste stukje van het noorder eiland! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marleen Feliksik - WaarBenJij.nu Het laatste stukje van het noorder eiland! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marleen Feliksik - WaarBenJij.nu

Het laatste stukje van het noorder eiland!

Blijf op de hoogte en volg Marleen

25 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Het was weer tijd om op te staan! We vertrokken om half 10 opweg naar Rotorua! Onderweg waren we weer uitgestapt voor een kleine wandeling. Eenmaal aangekomen in Rotorua na het inchecken kwamen we op een 7 persoonskamer. In de avond gingen we bij de Maori eten! Als je bij een Maori stam binnen wilt treden moet je een chef hebben (mag alleen een man zijn) en dan moet je een groet doen waarbij de neuzen 2x zachtjes tegen elkaar aantikken. Eerst komen er een aantal krijgers naar buiten om je te intimideren. Vooral niet lachen of ze nadoen want dan zijn ze beledigd of dat is een teken dat je de strijd aangaat (note: dit wil je niet! Dit ga je sowieso verliezen!). Uiteindelijk is het aan de vrouw van de stam om te beslissen of je binnen mag komen of niet. De vrouwen krijgen heel veel respect van de mannen bij de Maori omdat ze ervoor zorgen dat er nieuwe generaties komen. Toen we eenmaal binnen waren kregen verschillende soort miniworkshops over hoe de Maori's leven en de tools die gebruiken. Hierna kregen we nog een aantal Maori dansjes te zien en toen was het eten klaar. Het eten was gemaakt in een gat in de grond en dan heel langzaam met kolen werd het gegaard. Het had een vreemd smaakje maar het was zeker niet minder lekker! Na het eten was het tijd om weer terug te gaan.

De buschauffeur had ons gewaarschuwd dat we op tijd bij de bus moesten zijn omdat er een lange standby lijst is en er dus een kans is dat als je te laat kwam je niet in de bus erbij past. Dit is een paar mensen overkomen. Onderweg naar de volgende stad Taupo! Hier maakte we stop bij de thermal activity park waar er ook Maori leven en hier maken ze gebruik van de natuurlijke heet waterbronnen en kokende modderpoelen. Met kokend bedoel ik echt borrelen koken en 96c heet. Man wat stinkt het hier! Rotorua staat er om bekent dat het een stinkstad is vanwege de zwavellucht die uit de gijzers komt. We hebben een eitje gekookt hier de Maori's het doen en dat smaakte gewoon naar ei gelukkig. De bedoeling was dat we ook wat kiwi's zouden zien (nee pap, niet die groene dingen die je kan eten) alleen lagen deze krengen te slapen... wat we wel hebben gezien is een gijzer en uitbarstte. We stonden te wachten op een gijzer die als indicatie wordt gebruikt voor een gijzer die 30 meter hoog kan worden. Alleen bij ons barstte een andere gijzer uit. Niet zo hoog maar wel heel zeldzaam! Toch leuk om dat ook te zien. Hierdoor valt de druk weg bij de hoge gijzer dus die hebben we niet gezien. Wel werden we af en toe besproeit met water dus we roken heerlijk naar rotte eieren. Na het park hadden we nog 1 stop om een foto te maken van de Hukafalls. Deze waterval heeft zoveel water dat het 5 olympische zwembaden kan vullen binnen 1 minuut. Dit water is zo mooi helderblauw en heel mooi wit schuim.
Een aantal mensen gingen skydiven en werden hier gesplitst van de groep. Wij gingen door naar Taupo waar we 2 nachten verblijven in het hostel Base. We liggen met zn 4en op een kamer. Terri (Engels), Desiree en Annika (Nederlands). Super gezellig 4 gekke bij elkaar. In de avond stond er een boozecruise op planning! Er waren 2 bootjes omdaf het aantal groot was en je moest je eigen drank meenemen. Er was ook een gelegenheid om te zwemmen dus we hadden de bikini maar aangetrokken. Beetje drinken en meezingen met de muziek waren wij 4 de enige feestbeesten op de boot. Toen het anker op de bodem lag gingen we toch maar wel het water in. Met nog 3 Engelse mannen sprongen we het water in en het was warmer dan ik dacht! Beetje zwemmen en vechten om het luchtbootje wat achter de boot hing. De meiden hebben we gewonnen! Toen er het water uitmoesten werd het toch wel wat fris dus gingen we ons maar omkleden en kregen we een deken en een poncho! Ook hier hebben weer de longen uit ons lijf gezongen en weer als enige op de boot. Ach, iemand moet voor de entertainment zorgen! Zolang wij het maar naar ons zin hebben toch? Na de boottocht hebben we nog een dansje gedaan in de bar naast het hostel en om 3 uur lag ik vredig te slapen. We hadden 1 vrije dag en deze hebben we eigenlijk heel slecht besteed... we liggen namelijk de hele dag in ons bed. Even bijkomen van dagen wat doen en alles drukdrukdruk!

Om half 9 ging het wekkertje weer want we moesten door naar River Valley! Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt voor een plas/pin pauze en we moesten een wandeling maken van 2 uur... we moesten 2 uur de bus uit en 2 uur niks doen is ook een slecht idee. Dus we gingen maar aan de wandel wat uiteindelijk heel goed uitpakte want we hebben mooie natuut gezien en een hele mooie waterval! Je kon in het water staan en achter te waterval! Foto's komen op fb terecht! Eenmaal aangekomen in River Valley was het al half 6. River Valley ligt echt in de middle of nowhere! Het was ook geen hostel maar een rafting lodge. Hier kan je dus ook white water raften! Iets wat ik maar al te graag wilde doen hier. Er waren een aantal 6 pp kamers beschikbaar en een grote dorm die een stukje goedkoper was. Maar omdat bijna iedereen zich in de dorm had ingeschreven was er te weinig plek voot iedereen en zijn Desiree, Annika, Terri en ik maar in een 6 pp kamer gegaan. Hebben we in ieder geval geen last van andere! Nadat we onze spullen hadden gestald was het tijd voor de bikini en spelen in de rivier naast ons verblijf! Ze hebben een raft kabelbaan boven de rivier waar je vanaf kan springen. Super leuk natuurlijk! Verder tegen de redelijk sterke stroming in zwemmen en de rivier oversteken mag niet ontbreken.
De wekker ging voor om half 8... ik moest om half 9 klaar staan ingepakt en wel om te gaan white water raften! Hier zat ik al mm hele trip naar uit te kijken en wat is het super gaaf! We werden allemaal in een pak gehesen en in 2 auto's verdeelt want er waren zo'n 12 mensen die meededen. Ik mocht achterin de laadklep van de pick up wat best leuk was! Eenmaal bij de plek aangekomen kregen we een korte uitleg wat we moesten doen als we uit de boot vielen (geheel ongevaarlijk is het natuurlijk ook niet). Bootjes naar beneden dragen en in het koude water springen! Dat was best frisjes ja...
Omdat het al een aantal weken heel warm is en niet geregend heeft is het water een beetje laag. Hierdoor kunnen de 6 pp boten niet het water op en moesten we in een 2 pp bootje zonder instructeur. Ik had al een buddy gevonden! Er werd gezegd dat het het handigste is als het dominante persoon achterin ging zitten voor het geven van instructies. Ik ging achterin! En dit ging verrassend goed! We zijn 1x ongevallen en mn buddy is er nog een keer alleen uitgevallen. We hebben we ongeveer elke steen in de hele rivier gevoeld en zo vaak vast gezeten dat zelfa de instructeurs het bijzonder vonden maar verder ging het best goed. Ja... dezelfde route nemen als de rest is ook maar zo saai. Alleen is dat meestal wel de makkelijke route. Na ongeveer 2 uur kwamen we terug bij ons verblijf en konden we douche en droge kleding aandoen. Even foto's kijken en we kregen een speciale prijs van $40 per bootje. Dat is dus maar $20 pp! Doen! Foto's volgen nog... hierna was het tijd om naar de bus te lopen want we hadden een lange tocht te gaan naar wellington. Totaal zijn we 5 uur onderweg geweest. Morgenochtend moeten we vroeg opstaan want we moeten om 7 uur weg om de boot te pakken die ons oversteekt van het noorder eiland naar het zuidereiland. Ik heb van veel mensen gehoord dat het zuidereiland nog mooier is dus ik ben benieuwd! Ik kan je vertellen dat Nieuw Zeeland een super mooi land is met al haar bergen en heuvels. Zo veel en zo stijl kan je je bijna niet voorstellen!

Tot het volgende verhaal!